EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2013-12-12
15:35:00

Sista simulatorpasset och båtspaning

Idag vad det dags för sista simulatorpasset i radarkursen. Uppgiften var att ansluta TSS och korsa TSS (trafiksepareringssystem). Det är en hel del att tänka på då för det är lite speciella regler kring det. Vårt första senario när vi skulle ansluta var en riktigt klurig en. Viktigt är att man ansluter till TSS:en med så liten vinkel som möjligt och det kunde blivit jäkligt bra om det inte vore för alla andra båtar som dök upp hela tiden. Vi hade alltså en ganska stor vinkel och gjorde tillslut en kraftig gir in i TSS:en, inte superbra men godkänt. Blev massa handstyrning vilket jag tycker är skoj, böjrar få kläm på det nu. Bara verkligheten kvar....

På uppgift två när vi skulle korsa så var han snällare och det blev relativt enkelt för oss men klurigare för andra. Det är den uppgiften vi får när vi kör upp sedan. Läskigt! Viktigt här är alltså att korsa TSS:en men rät vinkel mot trafikstråket. Blev väldigt bra enlig oss som körde :-D

På väg att korsa Engelska Kanalen påväg mot Dover. Jag är mycket glad att trafiken i simulatorn inte ser likadan ut som i verkligheten... 
 
 

Jag och Lisa har koll på läget

Så här ser radarbilden ut. Vi har 'sea-clutter' på och det var ganska mycket vågor därför är det så mycket vitt kring oss, radarekot träffar vågorna liskom. Sedan har vi 'trails' på alla båtar och då ser man var de är på väg, de får lite efterglöd. Vi kan se vår kurs och fartvektor också, det är det röda strecket. 

Nedan ser vi hur det såg ut i verkligheten med trafiken. MarineTraffic visar oss så fint att vi har det så bra i simulatorn för närvarande som inte behöver tänka på mer än 5-6 båtar. 
 



När körningen var slut gav jag mig ut i verkligheten för att titta på passerande Nossan och Stena Scanrail. Nossan såg jag ju på MarineTraffic att hon ar på gång och eftersom Stena Scanrail har sin tidtabell hade jag tur att få se två granna töser passera på bara 5 minuter :-D Stena Scanrail fick vänta in Nossan lite. Juttan syns ju också som vanligt.


 

 
Bra dag! Gjorde av med massa energi på gymmet innan hemgång och tentaplugg. Skeppet är stabilt för närvarande.

peace out
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: