EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2013-04-12
15:48:00

Sjöfartsdag

I morse fick jag se att HMS Belos hade lagt till vid Amerikaskjulet. Jag har inte sett Belos annat än på lite längre håll innan så jag tänkte att det kunde vara skoj att gå dit. Jag  hade tur och fick sluta klockan 10 också för det kom inte in någon sjukanmälning. Jag gick först och tränade och därefter tog jag vagnen bort till Stigbergstorget.

Jag gick ner till kajen och där låg hon så fint. Mycket större än jag väntat mig. Det var dock lite synd för det var ju staket så kunde inte gå allt för nära inpå.

Jag rundade sedan huset och såg också aktern och då nästan jublar jag för där ligger en ubåt!!!!!!!  Hur coolt som helst. Ja, större delen av den var ju under ytan men det var ju jättefräckt att den var där. 


HMS Belos är ett ubåtsbärgningsfartyg som tjänstgör i svenska flottan.  105x18 meter.  Den har helikopterplatta i fören och ombord finns också tryckkammare, dykarklockor samt olika undervattensfarkoster. Den var med när man bärgade den försvunna DC3:an i Östersjön år 2004 (som finns på Flygvapenmuseet i Malmslätt, Linköping). [Wikipedia]

Här är ubåten som ligger bakom. Vet dock inte vad det är för en ubåt, den har ju svensk flagga i alla fall. Vågade inte gå så nära, lite feg är jag allt kanske. Millitärerna som stod där var så läskiga ;-)

 

Jag gick en sväng till Sjöfartsmuseet som ligger precis vid Stigbergstorget och tittade runt. Det är mycket att läsa och titta på där. Blir ännu mer sugen att arbeta på sjön när jag är där, eller typ i hamnen, jag vet inte. Det där tänket tar upp mycket tid i min lilla hjärna.

Det finns ju en del i museet som det är akvarier i om livet under ytan. Det finns akvarier med tropiska revoch fiskar i samt akvarier med djur och växter från vår kära västkust. Jag kollade mest på de med saker här utifrån våra vatten. Skulle var supercoolt att se en sån här blå hummer när man dyker, för den är faktiskt inte fejk, det finns sådana(!)   sedan har vi en sån där söt havskatt. Det hade också varit ballt att se men de är inte så vanliga. I Norge är det däremot vanligare så jag får väl åka dit och dyka lite. 


 
 


När jag skulle åka hem så såg jag på MT att Skagern skulle komma förbi påväg upp mot Värnen och Gruvön, så jag tog en promenad i stället för vagnen. Jag han ända till Rosenlund innan hon passerade, lastad med massa timmer. 
Skagern (82x12m)  Nederländsk flagg.

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: