EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2013-04-14
19:49:00

All aboard!!!

Det har varit en fantastisk eftermiddag idag!  Jag har ju då nämligen varit ombord på HMS Belos och HMS Södermanland. Hur coolt som helst!

Jag tog Älvsnabben till klippan, tanken var att få se Belos från andra sidan och få se hela båten på en gång. Blev ju helt lysande. Tog också bild på S/S Marieholm och Jagaren Småland (J19) vid Maritiman. Småland är för övrigt enda Jagaren som finns kvar och det pga att den är vid Maritiman, det fanns jättemånga men de har skrotas eller använts vid övning och sänkts. 


S/S Marieholm
Jagaren Småland J19

HMS Södermanland och HMS Belos

HMS Belos


Ombord på Belos. Det var mycket folk och ibland trångt så svårt att få bra bilder men några fångade jag allt.

I fören finns helikopterplatta. Nätet är där för att kunna sätta fast helikoptern men det används inte längre utan man fäster den i några ringar i 'golvet' man ser de små runda som bara ser ut som prickar i hörnen på H.

Utiskt mot Eriksberg. Sen ser man ju radarn också


De tre skärmarna är sett från vänster: Radar, AIS, radar.  


Svårt att fota men lite översikt. Mannen längst till vänster är fartygschefen, lyckas fånga en konstig min på honom.

Här styr man alla kranar och allt på arbetsdäck.


På ett av de undre däcken fanns tre tryckkammare, kontrollbordet för det syns här. Jo, det är självaste kungen som sitter där på bild, i en riktigt snygg poseidondräkt :D

Tryckkamrarna var så stora så det gick inte få med hela på bild, de var lila i färgen också vilekt inte syns så bra :D

Här har vi arbetsdäck i aktern. Det är härirfån man sätter i URF:en  (se nästa bild för mer info)



Så tjusig hon är! Kan ju inte låta bli att le stort! :D

 
Man fick inte knäppa några bilder i ubåten vilket kanske var synd.

Ubåten är 60 meter lång. Det var inte mycket plats där inne och jag vet inte om jag skulle våga jobba på en ubåt men jag vet inte. Det var spännande att vara där nere! Jag stog nästan en timme i kön, den var lång.
 

Stena Jutlandica åkte förbi och sladdade in vid kaj och la till.  

Sist men inte minst, Vespa-gänget. Det såg för roligt ut när de kom på rad och parkerade allithop. 

Min eftermiddag var kanon och jag har samlat massor av infö om Försvarsmakten och ska gräva ner mig i. Kanske jag har kommit på vad jag ska göra med mig själv i framtiden...

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: