EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2012-09-23
20:34:00

Bästa ön <3

Åter hemma efter en bra helg på bästa ön. Hunnit med tre dyk, övat att köra båt, bastat, varit båtslav till bästa kapten Kristian, samt fått försvarsspray i ögonen av bästa Calle (ska dock upprepas för jag är missnöjd med resultatet, tror inte jag fick in tillräckligt i ögonen), pratat med goda gäster och arbetat på den plats jag gillar så otroligt mycket. 

Lördagen bjöd som sagt på tre dyk. Två båtdyk som blev på Pesa Syd och ett på Stora Håskär. Det var väldigt bra dyk med mycket sjöhare och många stora fiskar. Temperaturen höll sig kring 14 grader så det kryper neråt och det sista dyket som Calle, Kristian och Jag gjorde i viken utanför centret var lite kyligt. Låg i i 56 minuter och det var ju aldrig djupare än 5 meter, målet var nakensnäckor (Calle är mästare på att hitta sådana). Fcik äntligen se den vita träd-nakensnäckan (jag hittade den själv också, stolt!)  Inga bilder tagna på lördagen, risken att kameran skulle bli dränkt kände jag var för stor så alla bilder är tagna idag (söndag). 

Det var allt lite mulet och lite smått blött idag söndag
En god morgon i lugn och ro, vi gick runt och smnåpysslade och centret var öppet från åtta trots att vi inte behövde ha det så idag. Men gott att käka frulle i lugn och ro och ha allt klart till runt nio när det började komma gäster.  Jag beslutade att inte dyka idag, hade ingen riktig känsla för det.
Dock blev jag båtslav och det är alltid lika kul. Tycker om att ge människor bästa service. Tycker om att se människor nöjda och glada, det smittar av sig.  Första utfärden gick i alla fall till Likskär och där var det i princip vindstilla. Fick öva att köra lite båt, mest känna hur den betedde sig och att vända helt runt utan att arslet rörde sig så mycket. Kul!  

Igår fick jag köra till hamnen för att Kristian skulle skrapa en propeller på en segelbåt och så fick jag köra hela tiden och lägga till vid bryggan samt köra hem och att lägga till vid centret var inte det lättaste men det gick(!) blev förvirrad och blandade ihop hur jag hade vridit ratten och så det tog sin tid men till slut kunde vi förtöja och hoppa i land. Krävs massor med mer övning och det ser jag fram mot. 
Kaffe och Mariekex, namnam! 
Stenkoll på bubblorna :D
 
 
Inte mycket vind
Hållö fyr. Likskär ligger precis intill :)

Påväg in efter andra utfärden från Måkholmen så tog vi smyghålet och gick genom hamnen. Solen började titta fram också (som vanligt på söndagseftermiddagar)
I morgon börjar hummerfisket (kl 7)  och det var folk lite här och var och fixade sina tener. Där det inte var folk låg det tener på bryggorna. Så fint! Jag blir så glad av sånt. Hade själv velat vara med på något vis men i år går det inte så jag får väl se fram mot nästa år i stället.
Många tener redan lastade och klara :D
Bästa Rasmus kom och var också båtslav på sista utfärden, superteamet på båten blev det ju liksom :D
 
Som sagt så kom ju solen lagom till det var dags att packa ihop. Man kan inte annat än älska den här platsen! Suck vad lång tid det kommer ta innan jag kan bostätta mig här :( alldeles för lång tid :(

I morgon är det tillbaka till verkligheten igen och koncentration på kursen jag ska befinna mig på hela dagen. Jepp, dröjer några veckor till jag kommer tillbaka till världens bästa ö igen...   :(

peace out
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: