EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2012-10-14
15:58:44

Bra dykning men ett avslut som inte var som vi tänkt

Amelies och min tänkta långa dykhelg började fantastiskt och vi hade superbra dyk. Dock blev det endast lördagen med dyk då Amelie fick symptom på tryckfallssjuka på kvällen efter middagen och det slutade med att vi åkte in till Uddevalla sjukhus. 
Platsen för våra dyk på lördagen (vad vi inte visste då skulle vara den enda dykplatsen denna helg). Hällebäck, väldigt fin dykplats med lätt i-och uppgång. Mycket dybotten med en del klippor och hällar. Hällebäck är faktiskt en av mina favoritplatser i Gullmarn. Vi gjorde två dyk. På andra dyket hade vi sån tur att vi fick se den efterlängtade bläckfisken(!)  vi hade diskuterat att det nog är för tidigt men Amelie har ju de bästa ögonen när det gäller att hitta de små rackarna och tänka sig att hon gjorde det denna gång också. På 18 meter hittade hon den 1 cm stora bläckisen. Eftersom hon hade kameran med så fick hon också bild på den, dock svårt att fota när det är helt mörkt och man liskom får chansa lite när man knäpper bilden. Lite oskärpa blev det men man ser att det är en liten bläckfisk. Ska se om jag kan få bilderna sen, då kommer även lite annat av det vi såg.

Allt gick jättebra och vi gjorde inga konstigheter. Vi dyker alltid väl inom gränserna och gör inte hastiga uppstigningar men ändå fick Amelie sig en tryckis. Vi diskuterade väldigt länge om vi gjort något tokigt men kunde inte komma fram till något. Vi gjorde lugna uppstigningar och längre säkerhetsstopp än vi behövde dessutom. 
Symptomen fick hon också först drygt 2,5 timme efter att vi kommit upp. Vi hade hunnit komma tillbaka till stugan, duschat och ätit middag när hon började känna klåta i huden på magen och på ryggen. När vi kollade så var det liksom rodnad och sk. marmorering. Efter en kort svalkande promenad kom det illamående och då tyckte jag väl att det var dags att göra något och hon ringde först 1177 och de i sin tur ringde runt till massor med olika läkare. Efter det beslutade vi att åka in till Uddevalla sjukhus. Väl där så undersökte de henne, det fanns ingen dykläkare där då men en narkosläkare fick titta på det och hade då läkare från Östra i Göteborg i telefonen. Amelie fick prata med dem också och det beslutades att hon skulle flyttas till Göteborg där det finns en tryckkammare ifall det skulle vara nödvändigt. Det finns ju en i Uddevalla också men just då fanns ingen kompetent personal där (kl ett på natten).

Jag fick bege mig ensam tillbaka till stugan på campingen och försöka sova. Körde 2 mil fel också innan jag kom rätt. Tillslut var jag framme och fick några timmar sömn. Upp strax innan åtta för att städa, checka ut och sedan hinna till Lysekil och DiveTeam för att lämna flaskorna vi hyrt igår innan kl 10. Därefter väntade en timmes körning till Göteborg i spöregn. Deras bil är det bra drag i och vädligt lätt att köra för fort i... ojojoj... hade bästa Pappa som sällskap på telefonen nästan hela vägen också, kändes bra.

När utrustningen var utlastad hemma hos mig körde jag till Amelie och Carl för att lasta av hennes utrustning samt bilen och prata lite. Blev att vi gjorde pannkakor också, en favorit! Ville var väldigt sällskaplig och jag var nära att kidnappa honom så jag kunde få lite sällskap.
 
Vädligt fin liten stuga bodde vi i. Tortellini är bästa dykkäket :D  blandade ner tomatsås också, namnam! 
 
 
Så helgen blev inte som tänkt kan man säga. Nöjd med dyken men det efter hade vi kunnat slippa tycker jag. Nu ska jag logga dyken och ta en lugn eftermiddag/kväll. Ska se om jag kan få en tvättid. 

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: