EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2012-11-15
21:36:07

Cornelis och Phiadelphia

Filmen för dagen blev Cornelis. En film från 2010. Den var inte så bra tyckte jag. Ganska trist och framför allt tragisk. Man gillar nog den om man gillar Cornelis helt enkelt men jag har ju inte direkt lyssnat på honom i övrigt så för mig var inte denna film något speciellt.



I går däremot såg jag en bra film. Tipset kom från min kära kollega Fredrik. Den heter Phiadelphia och är från 1993. Också en tragisk film men med annat syfte. Tom Hanks är i huvudrollen som advokaten Andrew som får AIDS och sparken från sitt jobb på grund av detta. Filmen handlar om sjukdomsutvecklingen och rättegången kring hur han behandlas av samhället och föredetta arbete på grund av sjukdomen. Detta Amerikanska drama är en av de första allmänna Hollywoodfilmer att erkänna hiv / aids, homosexualitet och homofobi. Mycket bra!
 

peace out
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: