EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2011-06-07
19:57:27

Så känns min tentaångest

På förmiddagen var andningsfrekvensen av den högre sorten och tankarna snurrade kring morgondagens tenta. När jag tittade på mina noggrant skrivna sammanfattningar kände jag en hjälplöshet och orden på pappret betydde inget, jag förstod inte vad som menades med dem. De negativa tankarna var de som hade övertag och jag hade ingen kontroll över situationen, även pulsen började öka... det här är min definition av tentaångest, så här känner jag inför varje tenta... det blir ju inte bättre av att man vet att det är tredje gången man ska skriva en tenta heller.

Nu såhär på kvällskvisten känns det bättre, jag har fortfarande nervositet i kroppen, hoppas det åskar i natt också så jag blir lugn, jo, jag gillar åska, blir lugn då. 

Fick en uppenbarelse vid kl 13 ungefär, om man kan kalla det uppenbarelse vet jag inte men det var som om allt bara släppte. Jag satte mig med en av uppgifterna på de två gamla tentorna som jag har för att verkligen försöka förstå den, haft 0 poäng på den uppgiften innan för jag har inte fattat (samma fråga har kommit på båda tentorna). Nu när jag har suttit med frågan så har mer och mer av frågan blivit självklar och jag har förstått delar av den, alltså kunnat svara på delar av den. Tänkte att jag skulle fortsätta ta en titt idag, mest för kul, om jag kunde reda ut hur det skulle vara. Jag sätter mig och börjar läsa i boken och upptäcker att jag förstår allt som står i boken och engelskan blir som svenska och alla bitar faller på plats, jag hittar uppgifter i boken som liknar tentafrågan och mer förståelse flyger in i kroppen! Nu vet jag precis hur den frågan ska lösas och jag är så glad! det spelar ingen roll om den inte kommer på tentan, frågan har varit min fiende i mer än ett halvår och nu har vi försonats och blivit goda vänner. Jag är nöjd!

Jag har läst mina sammanfattningar flera gånger och det känns bra. Jag är nervös men jag försöker vända det till det positiva, får se om det går. Tredje gången gillt!
peace out


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: