EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2011-06-16
21:36:06

En dåre fri

För  någon vecka sedan köpte jag lite nya böcker. Tänkte att jag skulle ha något att läsa i sommar och eftersom Bokia hade 4 pocket betala för 3 så köpte jag fyra nya. Jag började läsa denna, 'En dåre fri' av Beate Grimsrud. Den var bra, lite otäck ibland faktiskt. 

Den handlar om Eli, som bor ensam i sin lägenhet och ändå inte... I hennes öra finns lilla Espen som alltid gråter, lekkamraten Emil, revoltören Erik och så Prins Eugen, mycket belevad och som lyckligast när han får shoppa. De gör sin entré i Elis liv vid olika tidpunkter. Erik tar mest plats. Det är han som manar Eli att ställa sig i ett hörn av köket och utföra olika rörelser. Det är också han som talar om för henne att hon måste göra våldsamt motstånd, slå sönder saker, krossa glas och skära sig, vilket gång på gång resulterar i att hon blir inlåst, hamnar i spännbälte och blir så tungt akutmedicinerad att det tar dagar att bara vakna. Ingen av småpojkarna, som Eli kallar dem, blir äldre än vad hon själv var när de förs­ta gången presenterade sig. De är ganska förutsägbara och tjatiga. Elis kognitiva terapeut, Jonatan, uppmanar henne att ta makten över dem. Rösterna får gärna finnas, men de får vänta på sin tur. Själv vill han inte prata med dem, utan med Eli.
Väl värd att läsa tycker jag!

peace out


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: