EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2011-04-11
10:15:00

Helgens dyk

Vet inte om det är av någons intresse men tänkte skriva upp hur dyken var nu under helgen i lite mer detalj och även vilken utrustning jag har. Har skapat en ny kategori här i bloggen som jag tänkte jag ska fylla med all rolig dykning som jag hoppas kunna utföra i år.



Här ser vi dräkten lite fint, Waterproof Draco, Neopren... minns inte mer detaljer om den. Flaskan lånade jag av Magnus och det är en 10 liter 300 bar (dvs. 3000 liter komprimerad luft)


Lite kort om övrig utrustning om man är intresserad :)
Väst: SeaQuest Pro
Regulator: SiTech Forever
Fenor: Mares AvantiQuattro
Dator: Mares Nemo Wide




DYK 1

Plats: Kon-Tiki Viken
Maxdjup: 5,6 meter
Tid: 32 minuter

Hoppade i och testade lite vikter så det inte skulle vara något krångel när vi skulle ut på båten på lördagen och söndagen. Simmade sedan längst väggen och kände på så att allt kändes bra. Blir ju inte något dierkt djup här men lagom när man sak känna av avvägningen.


DYK 2

Plats: Södra Buskär
Maxdjup: 16,0 meter
Tid: 43 minuter

Första dyket att samla Nakensnäckor på och nu har jag äntligen lärt mig hitta de små rackarna så det var riktigt kul! Såg lite krabba och trollhummer också, men fokus låg på nakensnäckor så kollade inte så mycket efter annat.
Här sluttar det sakta utåt mot djupare och det är mycket sandbotten, här brukar man se plattfisk nästan varje dyk.


DYK 3

Plats: Brimskär
Maxdjup: 15,9 meter
Tid: 41 minuter

Andra Nakensnäcksdyket och även här verklgien kryllade det av de små liven. Väldigt mycket död-manshand var det och anemoner. Såg även en Simpa och en trött ål. Kan inte ge någon speciell platsinformation då jag var helt inne i nakensnäcksletandet så jag tänkte inte på att notera omgivningen.

DYK 4

Plats: Stora Håskär
Maxdjup: 22,6 meter
Tid: 46 minuter

Även här var det väldigt mycket nakensnäckor men fokus låg på att hitta "träd/busk-nakensnäckor" och det had jag svårt för men hittade en på slutet och Amelie hittade flera. Kryllade ju av andra söta nudisar också :D Platsen är mest vägg men går i lite större etager djupare. Etagerna är både i klippform men även med sand/snäckskals botten, det går ner till ca 35 meter.

DYK 5

Plats: Lille Bonden
Maxdjup: 30,0 meter
Tid: 36 minuter

Detta dyket hörde ju också till Nudie-helgen och vi hade flaskor med oss så vi kunde samla de små men bestämde att vi inte orkade och gjorde i stället ett mer nöjesdyk av det. Platsen är vägg som går i etager ner till ca 65 meters djup. Vi sänkte oss till 30 meter och gick sedan långsamt upp och fick se bl.a Simpa, maskeringskrabba, trollhummer, sjöborrar, stora död-manshand,bägarkoraller i massor och även lite nakensnäckor.

Temperatur på alla dyken var 5 grader.


Lite info om dykningen... eftersom jag kommer dyka mer i år så kommer det mer :D bara fråga om du undrar något eller ser något fel eller vill påpeka något :D

peace out
Kommentarer:
2011-04-11 @ 10:43:15
#1: Syster

Älskade Södra Buskär <3 Vilken härlig helg du verkar ha haft, vi får boka in en helg i sommar och dyka tillsammans tycker jag! Vill också se nackensnäckor :D



Kramar systeryster

2011-04-11 @ 19:37:29
#2: Anonym

haha vad bullig du ser ut på bilden som du är på båten.:) tjockis:P:P:):)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: