EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2011-04-10
22:55:16

Nudie-helg på bästa Smögen

Nu har jag kommit hem från Smögen efter en helg med massa dykning. Hela 5 dyk har det blivit, mer än vad jag gjorde på hela förra året så jag känner att det blivit en bra start på årets dyksäsong :D Jag är mycket nöjd med helgen. Trots att det endast var 5 grader i vattnet frös jag inte, på sista dyket så frös jag lite men inte så farligt, händerna blev jag kall om men inte så att det blev outhärdligt. Jag menar, jag frös i somras när det var 20 grader i vattnet så det är ju framsteg så att säga :P

Det var ju alltså så att det var en helg med temat Nakensnäckor. Det var med marinbiologen Klas Malmberg som anordnarde helgen om nakensnäckor tillsammans med Robert Eriksson och Kennet Lundin som är tre av Sveriges främsta nakensnäcksexperter. Förutom att lära sig massor om nakensnäckor så bidrog vi också till den vetenskapliga kunskapen genom insamling till Naturhistoriska museet i Göteborg.

Det var intressant att få mer kunskap om de små liven, samtidigt som man fick träffa massor med underbara människor, både vänner och övriga dykare. Jag längtar tillbaka så fort jag åker därifrån. Nu bli nästa gång 28:e maj om inte före... år 2011 ska alltså bli mitt dykår och är jag riktigt allert så blir det 100 dyks jubileum när säsongen går mot slutet :D

här följer nu några bilder från helgen... kanske kommer fler om jag får tag i några, det här är bara bilder tagna med min kamera och det blev inte så många...


Här är lilla jag, nyss uppkommen från ett toppen-dyk på Lille Bonden, helt fantastiskt dyk var det! Det här var sista dyket på helgen och jag och Amelie kände att vi inte orkade samla fler nudisar så vi körde rent nöjes dyk. Bombade ner till 30 meter och gick sedan sakta upp för att få se hundratals Bägarkoraller, några nudisar, en bråkig maskeringskrabba, en Simpa, galet stora Död-manshand... det var ett kanondyk! Lille Bonden är min nya favorit dykplats utanför Smögen, väggdyk med bra etager och "bottenlöst" botten ligger på 65 meter ungefär så man kan verkligen om man vill sväva och det gillar jag!

För dessa kameror har jag en regel för mig själv, "se men inte röra". När man dels har en dyr kamera och sedan ett undervattenshus + blixtar till så drar det iväg skulle man kunna säga... varje sånt här "paket" är värt plus/minus 100 000... så som sagt, jag tar bara på dem om jag absolut måste... sedan kollar jag mer än gärna på bilderna :)

Precis utanför centret... underbart väder har vi haft i helgen, vindstilla och sol :D bättre tror jag inte det kunde bli... jag är lätt röd i fejjan också... inte har väl jag med mig solkräm till en sådan här helg heller :P ooops :P


Här har vi Lille Bonden ovan ytan! så bäst! :D


Ett gäng glada dykare :D är så dålig på namn men alla var de trevliga människor :D


Vi var in till bryggan efter första dyket på lördagen för Radio Sotenäs ville prata med Klas som var en av ledarna för helgen... här ser man ju bara baksidan av fiskhallen och till höger i bilden ser vi även Sjöräddningsstationen :D


bästa Kapten Janne och nudies-experten Klas :D precis efter dyket på Lille Bonden...


Här har vi ju då två nakensnäckor, även kallade Nudisar... kan faktiskt inte säga vilka namn de har för så bra lyckades jag inte bli under helgen, haha :P


Här är också några... de varierar verklgien i storlek... allt från några millimeter till några centimeter... jag är bara så glad att jag nu lärt mig hitta de små rackarna :P Lite synd ändå att man inte har foton från under ytan men det kanske kommer i framtiden :D


Glada Elinor påväg upp i båten :D

Amelie med sin yber bästa mössa, minns inte namnet på han som sitter bredvid. Hon fick dessutom hålla i en av kamerorna på väg in efter dyket... jag rör som sagt de dyra grejerna så lite som möjligt :P


Calle var helgens båtvaffe... det är han bra på :D (Glidarn)


Påväg från Lille Bonden och då också helgen sista dyk... härligt med ett riktigt bra dyk som avslutning. Det har verkligen varit en underbar helg med underbara människor och ny kunskap har intagits. Jag är så nöjd!

Som sagt, längtar redan tillbaka till jordens bästa plats men kommer väl tillbaka inom en snar framtid :) nu ska jag vila upp kroppen från allt tungt bärande :D

peace out

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: