EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2010-11-11
10:30:00

Plugglistan

Min lista över vad jag tänkte att jag ska lära mig till tentan är ganska lång...

  • Vad är kvalitativ respektive kvantitativ forskning?
  • Vad är brukarbaserad forskning?
  • Vad är empowerment model?
  • Nämn 4 kunskapsteoretiska sanningskriterier.
  • Nämn 3 vetenskapsteoretiska grungbegrepp.
  • Vilka är Robert Mertons institutionella imperativ?
  • Vad är Holistiskt- och Atomistiskt perspektiv?
  • Vad är Villkors-, Samhandlings- och Aggregeringsanalys?
  • Metodologi
  • Kriterium för att testa teorier
  • Nämn olika grundläggande forskningsparadigm
  • Vad är paradigmteorin?
  • Hälsodefinitioner - om hälsobegreppet - om hälsopromotion
  • Nämn 2 strategier i det hälsofrämjande arbetet
  • Brukarmedverkan?
  • Behovsbegreppet och behovsbedömning
  • Grader av medverkan
  • Partnerskapsarbete
  • Beteendeförändring
  • Grannskapsarbete
  • KASAM + salutogenes/patogenes + GMR
  • 3 faktorer som påverkar hälsan
  • Barns-, ungdomars-, vuxnas- och äldres hälsa
  • Hälsohistroia, etiska problem i hälsoarbetet + paternalism
  • 4 sätt att definiera hälsa, enligt Bengt Brülde
  • Hybridteorin
  • Hedonismen
  • Livskvalitet + lycka
Jag måste säga att jag kan det mesta lite översiktligt och några av sakerna även grundligt. Jag har gjort lappar med beskrivning på allt. Jag har även läst in allt så jag har det på mobilen :)  testar lite olika metoder eftersom jag är så dålig på att veta hur jag ska lära mig saker... det här med kvalitetstid tycker jag är svårt... har väldigt svårt med koncentrationen och även motivationen...men de hör väl ihop lite tror jag....

Pluggtips mottages med öppna armar! :D
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: