EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2010-03-17
23:21:31

LabView-programmering

Det var roligt idag på LabView:n det flöt på bra tyckte jag :D så jag gick med ett leende på läpparna hem därifrån vid 22.00 :D  har hemliga planer på gång också och ska se om de kan gå i verket snart :D

Jag hade tänkt förklara var LabView är... Labview är alltså ett programspråk precis som ex. C och C++. Det som skiljer dessa två programspråk är att C och C++ är textbaserade och LabViews programmeringssystem är helt grafiskt. Man bygger upp sina program i grafisk blockform.

Labview är som alla andra programspråk ett generellt vertyg för alla möjliga olika programmeringsuppgifter. Inom några områden är däremot Labview lämpligare att använda än andra språk. Dessa områden inkluderar datainsamling, dataanalys, datapresentaion, datalagring samt styrning av GPIB eller andra instrument.


De uppgifter som vi gjort än så länge är egentligen ganska simpla... men de är ju en grundkurs och det är klurigt på sina ställen...


Exempel på hur det ser ut, Block diagram och Front panel. Syns ganska dåligt och det är en bild jag hittat på google, inget jag gjort alltså :P Man kopplar liksom ihop alla olika delar med vajrar. Det är i block diagrammet som man kopplar och sedan kör man och kollar då ex. en graf i frontpanelen :D

Vet inte om det var en bra förklaring men bättre vet jag inte om jag kan... jag är väl inte 100% insatt själv ;)

peace out

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: