EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2009-11-29
19:59:26

Söndagsutflykt till MAXI och potatisgratäng

Jag behövde handla idag inför veckan och då åkte jag för omväxlingens skull till MAXI i Sisjön. Gick in en sväng på Bolagret också och hittade en hängare som jag nog ska investera om det inte finns något billligare på IKEA. Var ganska länge inne på maxi, gillar att gå omkring och fundera i sånna affärer... man kan gå där hur länge som helst utan att någon undrar vad man håller på med :P  skulle jag gå i ex en klädaffär skulle de väl börja undra vad jag höll på med om jag var där inne och gick runt i mer än en kvart...

Jag handlade ganska mycket... planerade listan innan jag åkte hemifrån för: potatisgratäng, rotfruktsgratäng, curry-kyckling-gryta. Det blir veckans maträtter... tror jag...jag kanske kommer på något annat också, vem vet.

Gjorde i alla fall potatisgratäng nu till kvällen och hade köttbullar till för jag hittade inget kött på maxi...eller det gjorde jag men jag ville inte köpa färdigt och jag vet inte hur man tillagar en rå köttbit och inte heller ens vad det ska vara för kött...

Hade lite adventsmys för mig själv med min smarriga potatisgratäng och rosmarin-köttbullar, hade lite babyspenat till också för att det skulle bli lite färg :D



RECEPT PÅ POTATISGRATÄNGEN :D

Potatis
purjolök
ost
grädde
salt och peppar

Det är lite svårt att säga mängden på allt för det beror ju på hur stor gratäng man ska göra. Men jag gör i en form som är 30x20 cm och rymmer 2 liter. Jag hade 1 kg potatis och en medelstor purjolök. 5 dl mini-matlagningsgrädde... skulle testa hur det blev, man kan ha vanlig grädde och mellangrädde också, jag brukar ha mellangrädde i vanliga fall, man kan ha både och också. Ost kan man välja själv också men jag hade prästost för den ger lite smak också. Jag rev osten själv men man kan köpa färdig också.

Börja med att skala potatisen också skiva den. Hacka sedan purjon och det brukar bli bra om man bara skär rakt av, man behöver inte finhacka. Om du köpt en hel ost så river du den också.

Lägg lite av purjon i botten på formen, lagom så det täcker. Lägg sedan ett lager potatis på och salta och peppra. Strö lite ost över och lägg ett nytt lager purjo och sedan potatis o.s.v.

Överst ska ett lager ost vara och sedan häller du på grädden. Jag brukar hälla runt kanterna men man kan hälla uppe på också. Sedan är det skjuts in i ugnen på 200 grader i cirka 50 minuter. Funkar säkert med 40 också...man får sticka i den och se så joppsen är färdiga och grädden sugitsupp av joppen.


Jag åt det som sagt med köttbullar och babyspenat :D  gott gott gott


peace out

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: