EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2009-11-07
00:19:44

SMHI-besök och ljus-tillverkning och HUMMER

En händelserik dag har det varit idag med studiebesök på SMHI och sedan glassätande och ljusstöpning hos Jo. Men vi börjar med SMHI.

Klockan kvart i nio möter jag Jo vid Järntorget och vi ska ta 11:an tillsammans ut till Nya varvet och till SMHI. Vi köper varsin varm dryck på pressbyrån vid Järn och ställer oss i spöregnet och skyddar dem så gott det går innan 11:an kommer. Vi behöver inte vänta länge och väl inne i värmen slår vi upp dagens Metro och börjar lösa korsordet. Idag var det ett ganska svårt korsord och vi lyckades inte lösa det hela.

Väl framme efter tio minuters promenad i regn kliver vi in i SMHI:s lokaler och vi välkomnas med leénden. Love och Flippie är där och sedan massa andra som jag aldrig sett men de pluggar också oceanografi. Vi får en introduktion om vad just oceanografer på SMHI gör och sedan en rundvandring på stället :D

Det varade fram till lunch och när det var slut så bestämde Jo och Jag att vi skulle hem till henne och käka glass. Det regnade fortfarande men vi kom hem till henne ganska torra ändå (vilket var lite skumt). Fick påökning till glassätandet för Love kom förbi. Vi drack te också :D

Efter att vi ätit upp och pratat lite och Love cyklat hem till sig för att värma sina tår så bestämde Jo sig för att hon skulle stöpa ljus.

Hon tog fram en låda med massor av utbrända ljus i och vi la dem i en glasskål som vi sedan ställde i en kasrtull med kokande vatten. Det smälte så fint och blev till en smörja som liknade bajs.

Våra ljus blev alltså bajsbruna och inte alls så fina som vi väntat oss. Vi fick stopp i vasken på köpet, man ska nämligen inte få stearin i avloppet...och jag lovar att det var ett misstag för våra formar (plastmuggar) läckte lite lätt utan att vi märkte det på en gång. Det var lite obra... men vi gjorde rent och det löste sig tillslut.

Sedan kom Jo på att vi inte ätit något så vi gjorde mat...ungsfalukorv med minipotatis :D vi satt framför tv:n och kollade på Family Guy och något kriminal program...

Jag åkte buss hem för ovanlighetens skull och lyssnade på Rammstein nästan hela vägen och plågades av den goda lukten av mandariner... sånt man får ta ibland.

Väl hemma så han jag ta av mig blöta jackan och packa upp lite innan Calle sms:ar att han kommer om 1.
Jag går ner och får sitta och vänta på honom och öppnar.

Och han hade HUMMER med sig!  :D:D   Guken glad jag blev för jag har aldrig ätit det och jag har hört att det är så gott :D  och äntligen fick jag det :D  Superlativt gott var det :D   och jag delar med mig av en bild också :D  vitlöksbröd är sjukt gott det med!  NAM NAM :D




nu äre filmtajm :D

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: