EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2009-05-15
19:42:42

4 dagar ute på havet

Jag har nu varit ute på R/V Skagerak i fyra dagar. Det har varit jätteroligt och lärorikt. Vi har tagit prover tittat på hur salthalten och temperaturen förändras med djupet med en CTD och sen har vi mätt strömhastighet och strömriktning med så kallade pendlar.

Dag 1

Vi åker ut med Skagerak vid halvelva tiden och resan går från Fiskebäckskil där Kristinebergs marina forskningsstation ligger. Det tar sin lilla tid att åka för båten går bara i 10 knop (18,52 km/h) vi tar oss ner längst Sveriges västkust och gör ett litet uppehåll på Hönö för att hämta maskinisten Anders. Vi åker ända ner till Varberg och på vägen så tar vi prover med CTD:n. Vi kommer fram vid halv tio på kvällen och då ska vi fixa lite förberedelser inför dag 2 då vi ska börja mäta ström också.


R/V Skagerak i Varbergs hamn. Det var fantastisk solnedgång.

Dag 2

Vi lämnar Varberg vid halv sju och åker ut i Kategatt. Denna dag sick-sackade vi oss runt i Kategatt och tog CTD och strömprov. Vi hade station varje halvtimme då vi gjorde mätningarna. Ström mätte vi bara sex gånger. När vi mätt ström så mätte vi tre stationer i rad och sen hade vi några stationer med bara CTD och sen tre där vi mätte ström igen.
Även denna natt tillbringades i Varberg. Vi kom in i hamnen ganska tidigt så vi gick upp till fästningen och kollade lite...man såg en stor del av Varberg och det var fint! :D


Här tar Johanna och Love emot CTD:n när den kommer upp.
Det är Jocke som sköter vinchen.


Johanna och Love tar emot strömpendlarna när de hissas upp...

När vi mätte ström så hade vi så kallade pendlar. Fick inte så många bilder på det men i den vita plastsaken man ser på bilden fäster man en pendel som är av glas och innehåller gelatin och en trån i mitten med en magnet i. Gelatinet stelnar när det varit ca tio minuter i vattnet och då har den lilla tråden med magnet fastnat och man kan läsa av styrka och riktning med en grej som har en kompass och en gradskiva. Kan inte förklara...får ta några bilder när vi är på Bornö i stället och kanske förklara i en bildföljd eller något.

Dag 3

Vaknade av att kaptenen startar båten och eftersom jag har hytten intill maskinrummet så känndes det :P  kollade på klockan och den visade 05:30...hjälp vad tidigt tänkte jag. Men jag gick upp klockan halv sju och var ganska pigg. Det var lite blåsigt ute på havet idag men jag brukar ha tur och klara mig från sjösjuka :)  Samma mätningar har gjorts idag och vi åkte i princip raka vägen från Varberg till Skagen (Danmarks nordligaste stad) och vi var framme redan halv tre så vi fick lite fritid. Jag pluggade en hel del och sen  tog vi en promenat i den lilla staden. Det är en jättemysig stad! Vi gick på stranden också. Love och Filippa gick och kollade på bunkrarna och Johanna och Jag la oss i sanden och solsov lite :) Det blev en tidig kväller för min del...var jättetrött!!


Sandstranden i Skagen

Dag 4

Idag vaknade jag inte av att kaptenen startade båten. Istället kom Leif klockan halv sex och knackade att vi skulle vakna för första stationen var om 45 minuter. Jag gick upp och det blåste jättemycket...det visade sig att vi åkt från Skagen redan 04.30...tur att jag inte vaknade då! Vi har mest gjort strömmätningar idag och det har gått bra. Vi förlorade dock en pendel men det är sånt man får acceptera tror jag :P Vi kom tillbaka hem till Kristineberg vid klockan ett och det var lite tråkigt att stiga i land.


Jag sitter vid datorn och har precis registrerat 1 av 40 CTD-mätningar.
På bilden till höger är skärmarna som visar ekolod, sjökort och sen ett till sjökort fast i 3D.


Det har varit en supervecka och besättningen ombord var jättetrevliga! Lillemor lagade supergod mat varje dag och vi fick bli mätta och belåtna.

Hoppas det gick att orka läsa allt :P blir alltid så mycket och ändå skulle jag ha kunnat skriva dubbelt så mycket :P

men hare gott

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: