EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2009-12-10
11:55:35

Äntligen lite hav igen

I morse var det tidigt upp som gällde. Vi skulle ha demonstrations-inledning klockan 8. Vi ska alltså hålla en till demonstration om något inom fysiken och Curt gick igenom vilka alternativ som fanns.

Alternativen var inom olika delar: vågrörelselära & optik, termodynamik, elektronik. Det var lagda så att om man ville ha sin demo i januari så var det vågrörelselära som gällde och om man ville ha det under HT10 var det termodynamik och på VT11 så var det elektronik. Jag och Jo var ju tvugna att välja nu på den första perioden eftersom vi inte kommer gå här nästa höst och våren 2011... vi fick kasta om och ta lite termodynamik så det vi ska prata om är  'Vind, vågor-uppkomst' Vi ska egentligen redovisa var försej men grupp A och B ska lyssna på varandra så vi kommer nog ha det tillsammans men prata om olika delar.

Vi hade tänkt prata lite om Corioliskraften, långa/korta vågor, tidvatten... det är det som vi kommit på nu... vi ska visa hur vattnet böjer av när det roterar för att visa hur vattnet på jorden rör sig...i haven alltså...på grund av jordens rotation.... gu så rörigt det där blev men jag kan förklara det lite mer ingående senare...

det jobbiga är att det är samma vecka som fysik-tentan och jag kommer ha matte-omtenta också veckan innan så det kommer inte bli mycket till jullov för min del :(

nu ska jag käka lunch... blir renskavsgryta med makaroner... (recept finns i tidigare inlägg, kolla kategorier om du är intresserad)

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: